Ředitelství silnic a dálnic završilo podpisem smlouvy téměř rok a půl trvající výběrové na podrobný geotechnický průzkum k tunelu Luka. Tendr byl vypsán v polovině září 2023.
Zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Swietelsky stavební a SG Geotechnika s cenou 408,5 milionů korun. Původně vybralo ŘSD loni v létě jako vítěze sdružení Porr, Porr Bau a Safety Pro. „Proti výběru byly podány námitky, kterým jsme v kontextu rozhodnutí ÚOHS na D11 1109 vyhověli a provedli nové hodnocení a výběr,“ sdělil Radek Mátl.
Součástí zakázky je především zbudování 1,5 km dlouhé průzkumné štoly. Tunel Luka o délce 1 843 m bude součástí dálničního úseku Jílové – Hostěradice. Tunel navazuje na most přes Sázavu (787 m).
Ražba štoly délky 1 480 m pro tunel Luka bude trvat 28 měsíců. Harmonogram předpokládá s rozvržením prací na několik fází. Půjde o přípravné práce v délce cca 4 měsíce a samotnou ražbu průzkumné štoly s dobou provedení 24 měsíců. Následovat bude finální vyhodnocení výsledků během přibližně pěti měsíců. Přístup do průzkumné štoly je navržen ze stávající komunikace III/1044 Jílové u Prahy – Luka pod Medníkem, kde se bude před Lukami odpojovat dočasná přístupová komunikace ze zpevněné štěrkodrti až k pracovišti.
Ražba štoly je nezbytným krokem, který pomůže přesně zjistit geologické poměry v daném místě výstavby tunelu, v trase budoucí středočeské části dálnice D3 je rovněž riziko střetu se starými důlními díly. Zhotovitel projektové dokumentace pro provádění stavby potřebuje znát detailní informace o horninovém a hydrogeologickém prostředí a jeho chování. Průzkumná štola pomůže rozkrýt celou osu budoucího tunelu. Přípravné práce pro její ražbu budou zahájeny po dohodě se zhotovitelem v následujících týdnech.
Plánovaný nový dálniční úsek Jílové – Hostěradice délky 4 486 m počítá s jedním tunelem, třemi mosty, dvěma nadjezdy a jednou lávkou pro pěší. Je jednou z řady staveb dálnice D3, které řeší postupné převedení dopravy ze silnice I/3 ke státní hranici s Rakouskem na dálnici D3. Odhadované náklady na tuto část činí 5 589 mil. Kč bez DPH. Zahájení výstavby je plánováno v roce 2028 a uvedení tohoto úseku do provozu pak do čtyř let.
Podrobný geotechnický průzkum byl na podzim zahájen také pro budoucí tunel Kamenná Vrata o délce 1 690 m na úseku Praha – Jílové.
Články redakce Zdopravy:
Štola k tunelu Luka na D3 vyjde na více než 400 milionů
Středočeskou část D3 vyprojektují SUDOP, PRAGOPROJEKT a Valbek
Tisková zpráva ŘSD: Uzavřeli jsme smlouvu se zhotovitelem podrobného geotechnického průzkumu pro tunel Luka
Video ŘSD: Průzkumné štoly tunelů na D3 0301-0305/I