1) Článek z roku 2019: Časopis Doprava/Stavební server - č. 3/2019, publikován 12/2019
V prosinci se jihočeská D3 prodlouží na 70 km! D3 v roce 2019 nejrozestavěnější dálnicí v ČR.
Letos na E55 nových 20 km otevřeno a kolem Českých Budějovic 20 km zahájeno. A příprava dál běží. K Rakouské hranici zbývá 24 km. Co na to Rakousko?
Rok 2019 byl pro výstavbu jihočeské dálnice D3 a hlavně pro řidiče na mezinárodním tahu E55 skvělým rokem. V červnu a prosinci bylo zprovozněno dalších téměř 20 km dálnice D3 od Bošilce k Českým Budějovicím na stavbách 0309/I a 0309/II. V březnu a dubnu proběhlo slavnostní zahájení výstavby dálničního obchvatu Českých Budějovic stavbami 0310/I a 0310/II. Nyní je tak v provozu téměř 70 km z celkových 113 km jihočeské D3. A při plánovaném dokončení budějovického obchvatu v roce 2022 dosáhne provozovaná délka D3 už 90 km. V plánu je zahájení dalších staveb k rakouské hranici v roce 2020 a 2021. Bude D3 na hranici do roku 2024? A bude se stavět v Rakousku?
Pokračování celého článku: ZDE
2) Článek z roku 2021: Časopis Doprava/Stavební server - č. 3,4/2020, publikován 03/2021
Letos se zahájí na D3 do Rakouska dalších 9 km. Podaří se v roce 2022 zahájit posledních 16 km? A kdy dostaví Rakousko svých 15 km silnice S10?
Jihočeská dálnice D3 patří k našim nejrozestavěnějším dálničním tahům. V roce 2019 jsme psali o zprovoznění nových 20 km D3 až k Českým Budějovicím a zahájení dalších 20 km stavbami budějovického dálničního obchvatu (0310/I, 0310/II), jejichž realizace pokračuje i v „kovidovém“ období 2020-2021. Letos přibude téměř 9 km další zahajované stavby (0311) až po Kaplici nádraží. A tak i v roce 2021 bude patřit dálnice D3 k největším dálničním staveništím. Do konce roku 2022 by mělo být na D3 zahájeno posledních 16 km na dvou stavbách ke státní hranici (0312/I, 0312/II). Rozsahem stavby se sice letos dostane D3 (28 km) částečně do stínu zahájení realizace prvního PPP projektu s výstavbou nové dálnice D4 (32 km), ale svým mezinárodním významem je D3 jakožto prodloužení dálničního tahu E55 až k hranicím s Rakouskem určitě prvořadý projekt. Podaří se zprovoznit D3 až ke státní hranici do roku 2025? Proč se letos v Rakousku nezahájí plánovaná výstavba úseku navazující rychlostní silnice S10 a kdy dojde k propojení české a rakouské dálniční sítě?
Pokračování celého článku: ZDE
3) Článek z roku 2022: Časopis Doprava/Stavební server - č. 3/2022, publikován 12/2022
Rok 2023 na D3 a S10 rokem soutěží. Vybere ŘSD a ASFiNAG dodavatele 16 km D3 a 7 km S10 včas? Rakousko zahájilo přípravu posledního úseku S10. Dodrží Rakousko plán propojit E55 do roku 2031? V číslech tohoto magazínu zaměřených na dopravu jsme se věnovali opakovaně v roce 2019 a 2020 problematice dokončení jihočeské dálnice D3 a rakouské rychlostní silnice S10, která je realizovaná a provozovaná také v kategorii dálnice, a to včetně jejich propojení na hranici.
Nejde jen o zprovoznění prvního česko-rakouského dálničního spojení, jde také o propojení českých dálnic na evropskou dálniční síť a zásadně jde o další krok k dokončení mezinárodní silnice E55. Ta vede ze Skandinávie až na jih Itálie a do Řecka, ale pro nákladní i osobní silniční dopravu otvírá cesty i do zemí Balkánu. Téměř celá E55 měřící přes 3 000 km je vybudovaná v dálničních parametrech. Zdá se neuvěřitelné, že nejhorší byla situace v ČR. Severní mezeru se podařilo uzavřít dokončením D8, střední část na Pražském okruhu a středočeské D3 stále čeká na realizaci. Jižní část se postupně daří uzavírat, právě přibližováním D3 a rakouské S10. Aktuálně je ze 113 km jihočeské D3 v provozu 70 km (69,4), dalších 30 km (28,3) je ve stavbě a na posledních 16 km (15,5) připravuje investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tendry (soutěže/výběr zhotovitele stavby).
Pokračování celého článku: ZDE
4) Článek z roku 2024: Časopis Doprava/Stavební server - č. 3/2024, publikován 03/2022
Uzavřeme v roce 2031 mezery na dálniční trase E55 středem Evropy?
Dokončení jihočeské D3 a rakouské je S10 zase blíže! Jak v roce 2025 oslavíme 50. výročí existence silnice E55?
Jak jsme psali před rokem, byl rok 2023 na D3 a S10 rokem soutěží.
Dvě soutěže ještě pokračují, ale dva úseky získaly dodavatele a bylo zahájeno! Na D3 u Dolního Dvořiště k hranici a na S10 od Freistadtu. Dálnice D3 bude letos během několika měsíců při souběhu staveb zase největší české dálniční staveniště v délce až 44 km. Blíží se zprovoznění dalších 28 km D3 až před Kaplici a také zahájení posledních 12 km jihočeské D3 od Kaplice k Nažidlům. Z pohledu celého tahu silnice E55 Českem však dokončením jihočeské D3 práce na „E padesát pětce“ nekončí. Slovy klasika: „Toto není konec! Není to ani začátek konce, ale mohl by to být konec začátku.“
Za začátek konce mnohaleté práce v přípravě a realizaci české dálniční E55 budeme moci považovat až pokrok přípravy a zahájení staveb středočeské D3 a dokončení východního segmentu Pražského okruhu D0. Podaří se to do roku 2031? Podívejme se podrobněji na celou trasu E55, na to, co se podařilo za posledních 10 let a co na E55 ještě české dopravní stavitelství čeká.
Pokračování celého článku: ZDE: