Jakým způsobem mohou úředníci ovlivňovat stavbu dálnic? Odpovědí je jižní část dálnice D3, úsek mezi Nažidly a Dolním Dvořištěm. Krajský úřad v těchto dnech zrušil ke stavbě již vydané územní rozhodnutí, a projekt tak vrátil zase nazpátek. Důvodem je chyba Stavebního úřadu v Kaplici, který se dostatečně nevypořádal s připomínkami jednoho z více než dvou set majitelů pozemků. Ten kauzu dotáhl až ke krajskému soudu, který mu dal za pravdu.
Podle úředníků kraje bude mít projekt tímto rozhodnutím skluz až rok. „Vzhledem k tomu, že se bude muset dělat nové hodnocení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, odhaduji zdržení na měsíce až rok,“ míní Daniela Řežábková z odboru územního plánování kraje. Nejde ale jen o EIA. Budou se znovu informovat jednotliví majitelé pozemků, obce a vyhlašovat nové veřejné projednávání. Metráky administrativy. To znervózňuje některé řidiče i obce na trase. „Jsme ze zbytečné prodlevy nešťastní, ale ten stěžovatel skutečně přístup na svůj pozemek nemá vyřešený. Také jsme měli k projektu připomínky, ale o všech jsme se nakonec dohodli,“ říká starostka Dolního Dvořiště Helena Panská.
Nespokojený vlastník parcely namítá nejen, že na svůj pozemek nebude mít přístup, ale také to, že projekt není v souladu s územním plánem obce ani kraje. Navíc upozornil, že investor nemá řádné platné hodnocení na vliv na životní prostředí. „Připomínek bylo hlavně na veřejném projednávání víc, ale se všemi se stavební úřad nějak vypořádal. Z toho je vidět, že stavby dálnic nebrzdí jen jejich odpůrci a zelení, ale hlavně administrativní chyby,“ myslí si Ondřej Šanda z kaplického hnutí DUHA.
Dálnice je v plánech 15 let
Ještě před 15 lety to přitom vypadalo, že stavba nové silnice od Kaplice k hranicím s Rakouskem půjde rychle. Záměr stavět původně rychlostní silnici poprvé zveřejnil kraj v roce 2002. Další roky dopravní stavby doplácely na hospodářskou krizi. Po ní až v roce 2013 dostal kaplický stavební úřad od Ředitelství silnic a dálnic žádost o územní řízení na rychlostní silnici v délce 3,5 kilometru. V roce 2015 potvrdil územní rozhodnutí, což je poslední krok před stavebním povolením.
Jenomže mezitím se už odvolával proti chybám v procesu majitel pozemku a v letošním dubnu mu dal za pravdu soud.
„Je to jeden z příkladů, jak je naše legislativa kolem staveb složitá. Normální by bylo, aby řízení kolem dálnice pokračovalo a s dílčími problémy se investor vypořádal až v průběhu stavby,“ míní krajský radní pro dopravu Jiří Švec (PRO JČ), který má podobné zkušenosti jako starosta s přípravou obchvatu Lišova. A vize? Dálnice D3 se má podle plánu napojit v Dolním Dvořišti na rakouskou rychlostní silnici. Ta zatím končí u Freistadtu, asi dvacet kilometrů odtud. Z Freistadtu pak v současné době propojuje Rakousko s Itálií a Německem. Zbývá Česko.