Rakouská společnost ASFINAG (obdoba ŘSD) zahájila 3. 12. 2024 jedinečný pilotní projekt na dálnici S 10 v obci Kefermarkt (úsek Freistadt Süd, který je v provozu od r. 2015). V tomto místě aplikovala odsolovací zařízení pro silniční odpadní vody. Výzkum potrvá do podzimu 2026.
Sůl je běžně používána u vozovek jako rozmrazovací prostředek, ASFINAG ji aplikuje mimořádně šetrně a efektivně, nicméně v zájmu ochrany životního prostředí a udržitelnosti je také důležité minimalizovat její rozšíření do vodních ploch. Běžně jsou ze silničních odpadních vod čištěny např. oleje, těžké kovy aj. nežádoucí složky, ale prozatím nedokážeme dobře eliminovat soli. V zájmu ochrany citlivých vodních stanovišť a podzemních vod lze slanou vodu vypouštět pouze v malých množstvích a do vodních ploch s dostatečným odtokem. Ty však nejsou všude k dispozici, budují se velké retenční nádrže nebo dlouhé přečerpávací úseky, což je spojeno s vysokými náklady i půdním záborem. Tyto stavby jsou také složité na výstavbu a provoz.
„S tímto problémem se potýkají všichni provozovatelé silnic se zimní údržbou na celém světě. Náš nový výzkumný projekt pro odsolovací zařízení má za cíl dosáhnout klíčových zlepšení, která se dotknou zejména životního prostředí, menších zásahů do půd, nižší spotřeby energie a využití recyklované soli,“ říká Tamara Maria Christ, jednatelka společnosti ASFINAG Service GmbH.
Ve spolupráci s Technickou univerzitou ve Vídni a dalšími výzkumnými subjekty budou testovány dva postupy, z nichž jeden je založen na elektrodialýze, druhý na principu reverzní osmózy. Při elektrodialýze jsou obě rozpuštěné složky soli (sodík a chlorid) v elektrickém poli z upravené vody odstraňovány. Výsledkem je solný koncentrát, který lze opět použít při zimní údržbě silnic. Při reverzní osmóze je odstraňování založeno na velikosti částic, kdy látky, které mají velikost soli nebo větší, jsou v koncentrátu zadržovány. Osmotická odsolovací zařízení pro výrobu pitné vody nejsou obecně ničím novým, zatímco elektrodialýza je v této oblasti inovativní. S mořskou vodou se však podmínky silnic srovnávat nemohou – salinita v silniční odpadní vodě je mnohonásobně nižší, má proměnlivé koncentrace v závislosti na počasí a obsahuje také další nežádoucí látky.
ASFINAG investoval do pilotního projektu ca 1,1 milionu eur.
Celá tisková zpráva ASFINAG
Fotografie z budovaného úseku Freistadt Nord – Reinbach Nord