z jednání Spolku pro výstavbu dálnice D3 a dálnice D4, které se uskutečnilo dne 24. února 2020 v KD v Sedlčanech
Jednání zahájil a řídil předseda Spolku pro výstavu dálnice D3 a dálnice D4 pan Mgr. Pavel Eybert, který nejprve omluvil nepřítomné (Ing. Mátl, Ing. Hořelica, Ing. Pokorná – Jermanová, Ing. Filip) a poté představil jmenovitě předsedající tohoto jednání (Ing. Sosna, Mgr. Stráská, Mgr. Eybert, Ing. Burian, Ing. Blecha, Ing. Gross, Ph.D, Ing. Jaromír Schling, poslankyně V. Kolářová).
Přivítání účastníků jednání na území města Sedlčan v zastoupení starosty města pana Ing. Miloslava Hölzela přednesl místostarosta pan Ing. Jiří Burian.
Předsedající dále přednesl následující program jednání, který byl jednomyslně schválen.
Program jednání:
1) Informace investora (ŘSD ČR) k jednotlivým stavbám jihočeské části dálnice D3,
2) Informace investora (ŘSD ČR) k jednotlivým stavbám středočeské části dálnice D3,
3) Informace Ministerstva dopravy k projektu PPP dálnice D4,
4) Informace SFDI o současném stavu zabezpečení finančních prostředků pro rok 2020 a střednědobém výhledu do roku 2022,
5) Pohled Jihočeského kraje na projednávanou problematiku dálnice D3 a dálnice D4,
6) Diskuse a přijetí usnesení z jednání.
K bodu 1
Detailní informaci o současném stavu jednotlivých staveb dálnic D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Dolní Dvořiště, st. hranice přednesl ředitel Závodu Praha pan Ing. Tomáš Gross, Ph.D., který v úvodu uvedl, že se jedná celkem o 71 km této dálnice, přičemž je v tomto úseku zprovozněno již 38% celkové délky a v přípravě je cca 34% celkové délky a v realizaci 28% celkové délky.
Jmenovaný podrobně uvedl u každé stavby důležité termíny (předání staveniště, datum zahájení prací, uvedení do provozu). Dále u každé stavby zmíněného úseku dálnice D3 za účelem dodržení platného harmonogramu výstavby uvedla i další otevřené problémy ředitelka Správy ŘSD v Českých Budějovicích paní Ing. Vladimíra Hrušková.
K bodu 2
Informativní zprávu o současném stavu jednotlivých staveb středočeské části dálnice D3 v úseku Praha – Mezno uvedl ředitel Závodu Praha ŘSD ČR pan Ing. Tomáš Gross, Ph.D. Jmenovaný uvedl, že se jedná o celkovou délku 60,2 km této dálnice, přičemž je zprovozněno 3,0% celkové délky (1,7 km). V přípravě je 97% celkové délky a v realizaci 0% celkové délky. V rámci realizace středočeské části dálnice D3 budou realizovány i dálniční přivaděče:
a) Přivaděč Benešov v délce 5,8 km
b) Jižní přivaděč Jílové u Prahy v délce 1,9 km
c) Přivaděč Týnec nad Sázavou v délce 3,2 km
Jejich zahájení se předpokládá v roce 2024 a uvedení do provozu se předpokládá společně s uvedením do provozu se středočeskou části dálnice D3 v roce 2028. Celkový náklad se předpokládá ve výši 1,567 mld. Kč.
V rámci přípravy jednotlivých staveb středočeské části dálnice D3 se předpokládá, že územní rozhodnutí pro stavby Praha – Jílové, Jílové – Hostěradice, Václavice – Voračice a Voračice – Nová Hospoda bude vydáno v roce 2020, stavební povolení v roce 2024 a uvedení do provozu v roce 2028. Pro stavbu Hostěradice – Voračice se předpokládá, že územní rozhodnutí bude vydáno v roce 2021, stavební povolení v roce 2024 a uvedení do provozu v roce 2028.
Současné problémy související s vydáním územního rozhodnutí všech staveb středočeské části dálnice D3 přednesla vedoucí úseku výstavby D3 a D11 paní Mgr. Zuzana Urbancová, která uvedla, že předpoklad vydání závěrů zjišťovacího řízení je v 03/2020 vyjma stavby 0304 Václavice – Voračice, kde byla posunuta lhůta na podání námitek do 20. 11. 2019. U této stavby lze očekávat odvolání ze stran občanských sdružení a obcí, což může vyvolat zdržení v získání pravomocného řízení až o jeden rok.
K bodu 3
Projekt PPP dálnice D4 podrobně uvedl náměstek sekce a ředitel strategie Ministerstva dopravy ČR pan Ing. Luděk Sosna, Ph.D., který vedle základního popisu projektu naznačil i očekávané přínosy tohoto projektu.
V rámci projektu se jedná o 32 km výstavby nového úseku dálnice D4 a 16 km stávajícího úseku (provoz a údržba stávající komunikace po dobu 25 let). Projekt PPP dálnice D4 je v souladu s programovým prohlášením vlády. Investorská příprava předpokládá vydání většiny potřebných stavebních povolení před podpisem Smlouvy, přičemž splátky koncesionáři budou probíhat v režimu plateb za dostupnost po zprovoznění dálnice tj. za jakékoliv omezení provozu na dálnici způsobené koncesionářem (včetně plánované údržby a oprav)bude koncesionář penalizován srážkami. Koncesionář je motivován postavit dílo ve vysoké kvalitě tak, aby jeho údržba a provoz nevyžadoval nadmíru uzavírek a peněz. Stát si tímto objednává službu kvalitního provozování dálnice, nikoliv její prostou výstavbu tak je tomu nyní. Stavba po celou dobu od zahájení výstavby zůstává v majetku státu, což představuje bezpečné jištění pro stát při finančních problémech koncesionáře.
Tento projekt je vhodné vyzkoušet v podmínkách ČR tak, abychom v případě snížení dotací z EU byli schopni pokračovat k dokončení páteřní dálniční sítě při případné snížené schopnosti státu investovat v dostatečném objemu vlastní zdroje.
Podle § 18c zákona 13/1997 Sb. vláda České republiky schvaluje bezprostředně po podání závazných nabídek uchazeči celou koncesionářskou smlouvu s parametry dle předběžně nejvýhodnější nabídky včetně časových úspor kvůli omezené délce závazných příslibů financování v jednotlivých nabídkách. Dále je nutné ze strany Poslanecké sněmovny schválit svým usnesením finanční závazky státu vyplývající z návrhu koncesionářské smlouvy.