l   Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko

Novinky

Dálnice D3

Článek senátora Mgr. Pavla Eyberta k dopadům zákona č. 39/2015 Sb. na přípravu a realizaci staveb

30. 11. 2015
Bude pokračovat příprava a výstavba dálnic?
 
 
Přijetím zákona č. 39/2015 Sb., o posuzování vlivu staveb dálnic i dalších významných staveb na životní prostředí, tzv. EIA, došlo k tomu, na co jsme upozorňovali už při projednávání této implementace evropské směrnice do našeho právního řádu. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou.
 
Celkem 64 významných dopravních staveb, které měly proces EIA (tedy posouzení vlivu na životní prostředí) zpracován dle původního zákona č. 244/1992 Sb. v celkovém rozpočtovém vyjádření 170 miliard Kč, nelze dále posunout v procesu přípravy ani výstavby. Ministerstvo životního prostředí požaduje nová posouzení vlivu na životní prostředí, a to znamená 2-4 roky, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Rovněž to znamená další časovou ztrátu a ve svém konečném důsledku u řady staveb i nemožnost čerpat prostředky z operačního programu Doprava II, které lze čerpat maximálně do konce roku 2022.

Bohužel se to týká i staveb v jižních Čechách. Úsek dálnice D3 Ševětín – Borek je sice již těsně před ukončením výběrového řízení na zhotovitele, nebude však uzavřena smlouva pro výstavbu. Obdobně je na tom i stavba Skalka – křižovatka II/118 na silnici R4, úseky Čimelice – Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic, ale také stavby Úsilné – Hodějovice, Hodějovice – Třebonín (obchvat Českých Budějovic v trase D3) i stavby Třebonín – Kaplice, Kaplice – Nažidla a Nažidla – Dolní Dvořiště na trase R3, které všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí a tím i o možnost pokračovat, dokud se tato situace nevyřeší. Ministerstvo životního prostředí sice připravilo metodiku, jak přepracovat EIA zhotovenou dle zákona č. 244/1992 Sb. na stav požadavků zákona č. 39/2015 Sb. po implementaci evropské směrnice, ale v Bruselu s ní neuspělo. Ministerstvo dopravy, tedy jeho organizace ŘSD ČR, zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Vše tedy zamrzlo na mrtvém bodě a je nutné co nejdříve situaci řešit. Nebude to vůbec jednoduché.
Pokud se však nepodaří tuto věc rychle vyřešit, budou mít stavební firmy v silničním, ale i ostatním oboru stavebnictví problém s kapacitou zakázek, a to, jak známo, přinese další problém v častém odvolávání firem do výsledků výběrových řízení a tím i další časové ztráty. O to by bylo více ohroženo čerpání evropských prostředků z programu OPD II.
 
Nezbývá než aby odpovědní pracovníci ministerstev, včetně ministrů dopravy a životního prostředí, ale i předsedy Vlády ČR, urychleně došli s Evropskou komisí k řešení, které přinese posun umožňující pokračovat rychle v přípravě a tím i ve výstavbě silničních a dalších staveb. Rád bych se na nich, ještě než pro svůj věk přijdu o řidičský průkaz, svezl. Ale to vy asi také…
 
 
Mgr. Pavel Eybert
senátor Parlamentu ČR za Táborsko
Obsah těchto webových stránek je tvořen informacemi poskytnutými Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, projekčními, konzultačními a stavebními firmami, portálem ZDOPRAVY.CZ, dalších autorů, včetně vlastní činnosti správců těchto stránek. Práva majitelů autorských práv jsou vyhrazena. Veškerý obsah v podobě fotografií, animací, vizualizací, filmových materiálů a textů, uveřejněný na této webové prezentaci, je povolen pouze pro domácí použití. Toto omezení vylučuje použití informací a fotografií k jakékoliv veřejné produkci, k výrobě kopií, půjčování, publikování, prodeji apod. Porušování autorského práva je trestným činem.

Pokud má jakákoliv právnická nebo fyzická osoba zájem o použití těchto podkladů, je povinna oficiálně zažádat o souhlas majitele autorských práv, tj. převážně práv ŘSD ČR, redakce Zdopravy.cz, projekčních a konzultačních firem uvedených u zdrojů fotografií, rakouských médií a ASFINAG, doc. Petra Dolejše a dalších autorů obsahu. U všech textů, fotografií a videí jsou autoři uvedeni a jejich práva jste povinni respektovat.

Tato webová prezentace je vytvořena a provozována společností PRAGOPROJEKT, a.s.
© 2016 Ředitelství silnic a dálnic ČR a Pragoprojekt, a.s.